Pengairan hidung Dengan Neti Pot - Jauh Lebih Baik Daripada Picking Hidung dan Dadah

Pengairan hidung Dengan Neti Pot - Jauh Lebih Baik Daripada Picking Hidung dan Dadah

Jika anda biasa mengambil jalan keluar dengan konvensional hidung-bertiup, jari anda, atau ubat-ubatan untuk membersihkan laluan untuk udara melalui lubang hidung sesak, ia mungkin masa untuk mencuba neti jala, amalan Timur purba pengairan hidung dengan air garam menggunakan hidung khas buatan periuk. Mudah untuk belajar, ia akan melakukan kerja yang lebih berkesan dan cepat menyediakan hidung dan sinus anda dengan beberapa manfaat kesihatan yang ketara.

Dengan begitu banyak pendedahan media baru-baru ini, pengairan hidung sendiri yang ditadbir menggunakan periuk neti tidak lagi esoterik. Pada masa ini, kemungkinan anda telah mendengar tentang hal itu atau melihat ia ditunjukkan oleh beberapa "aneh" memasang muncung panjang periuk ke dalam satu lubang hidung dan mencurah penyelesaian air garam untuk memilikinya keluar melalui yang lain. Apa reaksi awal anda mungkin telah, biarlah saya memberi jaminan kepada anda bahawa dengan sedikit amalan, anda dengan mudah boleh mencapai kejayaan yang sama.

Tetapi Mengapa di Bumi Anda Perlu Perlu Buat?

Semata-mata, kerana pengairan hidung adalah tiket semulajadi anda ke hidung dan kebersihan sinus. Amalan yang kerap akan membantu anda menghindari selesema dan melegakan pelbagai keadaan sino-hidung dan alahan, lagi tetapi beberapa manfaat.

Jala neti benar-benar cuba dan diuji. Diamalkan di Timur untuk beribu-ribu tahun sebagai sebahagian daripada yoga dan perubatan Ayurvedic, faedahnya semakin disahkan oleh kajian saintifik.

Neti hanya memerlukan pelaburan kecil masa dan wang. Periuk neti adalah murah, dan teknik asas boleh diperolehi dengan cepat. Malah, selepas sesi percubaan beberapa anda akan dapat menyiapkan keseluruhan rutin dalam beberapa minit atas singki tanpa perlu bimbang tentang membasahkan lantai atau pakaian anda.

Persediaan Mudah

Semua yang anda perlukan adalah air bersih (rebus akan melakukan), garam bahan tambahan percuma dan periuk neti. Walaupun anda boleh menggunakan beberapa alat yang serupa (seperti teko a), teknik ini adalah lebih mudah dan lebih berkesan untuk memohon dengan jenis hak yang dibina periuk neti. Muncung memanjang sesuai dengan selesa dan selamat ke dalam lubang hidung, kedap menutup pintu masuk dan membuat untuk aliran yang lebih kukuh.

Apabila pertama kali memulakan, penyelesaian air garam (masin) perlu bersedia untuk perlawanan tahap kemasinan badan dan suhu. Ini biasanya bermaksud menggunakan setengah sudu teh garam kepada setiap cawan (8 auns bendalir, satu perempat daripada satu liter) air suam. Gunakan sekurang-kurangnya satu cawan setiap sesi. Garam itu perlu benar-benar larut.

Teknik asas

Yang paling penting, jangan lupa untuk bernafas melalui mulut di seluruh, dan cuba untuk tetap santai.

Masukkan hujung muncung dengan kuat ke dalam satu lubang hidung dari sisi.
Andaikan kedudukan: Membongkok ke hadapan sedikit daripada sink (sebaik-baiknya tab mandi beberapa kali pertama), tuck dagu dalam ke arah leher dan sengetkan kepala anda ke tepi, menjadikan telinga di sebelah yang bertentangan periuk neti ke arah bahu yang terdekat. Idea ini adalah untuk menjadikan tekak anda di atas lubang hidung terbuka anda, supaya masin secara semulajadi mengalir ke arah yang kedua. Ia akan mengambil sedikit bereksperimen untuk mendapatkan sudut tepat. Air kini perlu mula mengalir ke arah lubang hidung yang lain.
Separuh jalan melalui periuk, berhenti seketika dan mengambil kepala anda kembali ke pusat. Mari masin berlebihan kehabisan hidung anda selama beberapa saat. Seterusnya, menutup setiap lubang hidung seterusnya dan sangat perlahan-lahan meniup udara keluar melalui lubang hidung terbuka. Jika anda memaksa ia keluar, anda akan risiko jangkitan telinga.
Ulang langkah 1-2 di sisi lain sehingga periuk kosong. Kemudian, dengan kepala kembali ke pusat, mari masin berlebihan kehabisan hidung seperti dalam langkah 3.
Keringkan hidung anda dengan sempurna. Jangan melangkau peringkat penting ini. Bengkok ke hadapan dengan bahagian atas kepala anda tergantung ke bawah. Memusingkan kepala ke arah sisi, tekan lubang hidung menutup yang lebih rendah dan meniup GENTLY melalui lubang hidung terbuka. Mengembalikan kamu kembali ke tengah-tengah, menghadap ke bawah, dan melakukan perkara yang sama. Ulangi beberapa kali, kemudian mengulangi keseluruhan proses di sisi lain. Seterusnya, membongkok sedikit pada bahagian pinggang, membuang angin tegas keluar dari hidung dengan kedua-dua lubang hidung terbuka. Adakah ini beberapa kali.
Bilas periuk neti.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar