Sebab-sebab dan Pemulihan Untuk Darah dalam najis

Sebab-sebab dan Pemulihan Untuk Darah dalam najis

Terdapat banyak sebab anda mungkin mendapati darah dalam najis, dan sebahagian daripada mereka adalah nyawa. Ada yang kurang begitu, tetapi mencari punca adalah sangat penting.

Bagaimana anda tahu ada darah?

Melihat sesuatu yang merah adalah satu cara, tetapi itu bukan satu-satunya perkara yang perlu diperhatikan. Jika darah itu telah dalam atau melalui perut, ia tidak akan menjadi merah. Ia akan menjadi hitam dan mempunyai ketekalan tar atau kopi alasan. Kedua-dua jenis boleh menjadi tanda sesuatu yang buruk.

Apa yang menyebabkan ia?

1) Ubat-ubatan dan herba: Aspirin, kulit pokok willow dan pencair darah boleh menyebabkan pendarahan di dalam usus. Ubat anti-platelet boleh melakukan perkara yang sama. Ini adalah sesuatu yang anda harus bercakap dengan doktor anda tentang, kerana anda mungkin memerlukan perubahan dalam ubat-ubatan ini.

2) Ulser: Sama ada ia di dalam perut atau usus, ulser boleh berdarah. Ulser perut boleh menyebabkan ini untuk keluar pada kedua-dua hujung saluran pencernaan. Ini adalah masalah yang berpotensi mengancam nyawa, sehingga mendapatkan rawatan segera adalah penting.

3) Buasir: pembakaran ini, masalah gatal-gatal di sekitar dubur sebenarnya boleh pecah. Jika ya, warna akan menjadi agak merah terang. Diverticulitis (poket yang tidak normal di dalam usus) juga boleh berdarah.

4) Penyakit Crohn: Satu lagi nama untuk ini adalah ulser kolitis, dan seperti namanya ia menyebabkan ulser dalam saluran penghadaman.

5) Kanser Colon: Ini jelas bukan sesuatu yang boleh dirawat di rumah, dan salah satu daripada tanda-tanda adalah najis berdarah.

Beberapa masalah boleh ditangani dengan menggunakan ubat-ubat herba dan perubahan gaya hidup. Orang lain mungkin memerlukan bantuan doktor anda, terutamanya jika kanser adalah punca. Ia sentiasa baik untuk berunding dengan doktor anda, terutamanya dalam kes-kes di atas. Doktor boleh memberikan diagnosis dan membantu anda datang dengan pelan yang akan memberi manfaat kepada anda.

Untuk ulser dan Penyakit Crohn, anda mungkin dapat menggunakan marshmallow atau likuoris akar ke kot saluran penghadaman. Anda akan mungkin juga perlu antibiotik, sekurang-kurangnya dalam kes ulser biasa. Jangan mengambil sebarang ubat-ubatan pada masa yang sama seperti herba, kerana ia boleh menghalang penyerapan yang betul. Jangan gunakan akar likuoris jika anda mempunyai tekanan darah tinggi.

Buasir boleh lega dengan mandi sitz, ahli sihir hazel dan lidah buaya. The hazel ahli sihir bertindak sebagai astringen, dan mungkin mengecut buasir. Aloe akan membantu mengurangkan keradangan. Jangan minum jus, kerana ia boleh menyebabkan cirit-birit bahan letupan, yang akan menjadi perengsa.

Kanser usus besar, seperti yang dinyatakan di atas, tidak boleh dirawat di rumah. Jika doktor meluluskan, oat dan Marshmallow mungkin berguna. Oleh kerana kesan-kesan sampingan, akar likuoris akan menjadi idea yang tidak baik.

Ada satu lagi perkara yang perlu dipertimbangkan jika anda melihat najis luar warna. Beberapa perkara yang kita makan boleh menukar warna dan tidak menjadi ancaman. Likuoris hitam dan Pepto-Bismol, plumbum, tablet besi dan beri biru boleh bertukar gelap najis. Tomato boleh memberi warna merah, terutamanya jika seorang yang hebat banyak dimakan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar